Posłużę się prostym argumentem – wszelkie szablony, które są dostępne w Internecie – kosztują. I są to wciąż tylko szablony, które później trzeba dopasować jeszcze do klienta, jego marki, wypełnić odpowiednimi zdjęciami. Kiedy ja przygotowuję grafiki moim klientom – zazwyczaj nie udostępniam tych projektów. Jeśli chcieliby otrzymać projekt – bez problemu mogę go zrobić i udostępnić, ale tu wchodzi w grę właśnie wycena projektowa – bo taki projekt to moje umiejętności, wiedza, doświadczenie, to moje poczucie stylu, a także mój czas poświęcony na przeglądanie trendów.
Czy da się wycenić w pakiecie godzinowym swoją kreatywność?
Zapewne się da, ale czy warto? Weźmy pod uwagę taki przykład – klient wykupuje u Ciebie pakiet 5 godzin i chce, abyś w tym czasie przygotowała mu szablon grafiki na FB, na IG, planszę na Instastory, grafikę do newslettera i na blog. Płaci Ci za to powiedzmy 250 zł i ma gotowca – dopasowane kolory, fonty, dodatki, miejsce na zdjęcia, wszystko spójne, w jednym stylu, etc. Wydawałoby się, że to spoko cena. Ale ja się z tym absolutnie nie zgodzę.
Jeśli ktoś chce taki gotowy szablon – nie ma problemu – może wykorzystać gotowca z Canvy, albo kupić szablon choćby na Creativemarket. Ale właśnie największą sztuką jest dopasować takiego gotowca do marki, sprawić, żeby nie wyglądał jak wszystkie inne, ale był oryginalny, piękny, niepowtarzalny, dopieszczony. To właśnie dlatego przygotowanie takich szablonów powinno być warte więcej niż przepisanie tekstu w Wordzie – bo jeśli rozliczasz się ze wszystkich zadań jednakowo – na godziny, to bez względu na to, czy mózg Ci paruje i wznosisz się na wyżyny kreatywności, czy przepisujesz notatki ze spotkania albo wystawiasz faktury – Twoja praca jest identycznie wyceniana.
I oczywiście nie chcę tu deprecjonować przepisywania notatek czy wystawiania faktur – ale bądźmy szczerzy – zadania, które wymagają kreatywności, stylu, jakiejś smykałki – są bardziej wymagające i nie każdy potrafi zrobić to dobrze. Wystarczy dać dziesięciu osobom do zrobienia jakąś grafikę i nagranie do transkrypcji – powinnaś otrzymać 10 różnych grafik i 10 takich samych transkrypcji. Rozumiesz już różnicę?
Jeśli klient dostarcza Ci szablon do grafik postów, materiałów PDF czy prezentacji, a Ty na tym szablonie masz zrealizować swoje zadania – w porządku, rozlicz się w stawce godzinowej.
Jeśli jednak klient chce, abyś stworzyła od podstaw np. szablon do postów dedykowany jego marce, atrakcyjny wizualnie projekt PDF do wyzwania – rozlicz to jako projekt, niezależnie od tego, ile czasu zajmie Ci realizacja takiego zadania. Wyjdziesz na tym lepiej.