Podjęłaś decyzję. Chcesz zostać Wirtualną Asystentką!
Masz w sobie nieograniczone pokłady energii, silny entuzjazm i ogromne chęci do pracy. Chcesz dobrze wystartować w biegu
po pracę swoich marzeń? Nie rozpędzaj się za szybko na samym starcie! To nie jest sprint, a raczej bieg długodystansowy! 😉
Trzeba się do tego odpowiednio przygotować, aby nie stracić za szybko zapału. Przygotowałam dla Ciebie na rozgrzewkę wskazówki, dzięki którym nie dopadnie Cię niezapowiedziana kontuzja w postaci braku planu działania.

Gotowa do startu? START!

1. Nie ćpaj wiedzy

Nie kupuj na potęgę kursów i e-booków, o których potem zapominasz. Kupuj takie, które są Ci potrzebne i od razu planuj czas,
w którym będziesz mogła za ich pomocą zgłębiać swoją wiedzę. Ja sama mam sporo kursów, które kupiłam, ale nigdy ich nie przerobiłam. To istna strata pieniędzy. Aplikacje i systemy ciągle się zmieniają i czasami po roku informacje zgromadzone w kursie
są już nieaktualne. Zrób przegląd wszystkich kursów i e-booków, które już masz – dokończ je, chociaż pobieżnie i wyciągnij z nich to co najważniejsze, zanim kupisz kolejne.

2. Ustal sposób rozliczania się z klientami

Przemyśl, czy lepiej będzie Ci  rozliczać się godzinowo czy projektowo. Nie ma na to pytanie jednej, dobrej odpowiedzi – jak zawsze to zależy od wielu czynników. O tym, jakich zadań nie warto rozliczać godzinowo i dlaczego przeczytasz tutaj.

3. Wyznacz zasady

Nakreśl jasne wytyczne współpracy z klientem już na samym początku i trzymaj się ich. Jeśli Ty będziesz naginać swoje zasady, dlaczego ma nie robić tego klient? Jeśli ustalisz, że nie pracujesz w weekendy, ale będziesz wysyłać wtedy zrealizowane zadania klientom – bardzo szybko nauczą się, że można Ci wysłać zadanie w piątek o godzinie 19:00 z terminem wykonania na jutro. 

To, co jest dla Ciebie ważne, warto ustalić na początku współpracy i nie robić od tego ustępstw. Oczywiście nie mówimy tu 
o awaryjnych sytuacjach i gaszeniu pożarów. Ale pożary wcale nie zdarzają się wbrew pozorom tak często.

4. Naucz się dobrze liczyć, bo szybko się przeliczysz!

Chcąc policzyć, ile musisz przepracować, żeby zarobić na czysto określoną kwotę – nie rób prostego rachunku stawka godzinowa x ilość przepracowanych godzin dla klientów. Gdyby tak to zawsze wyglądało byłoby cudownie. 😊 Ale niestety tak nie jest.
Jest sporo zadań, które musisz zrobić, a których nie zafakturujesz. Są one jednak niezbędne i będą zajmowały Ci czas.
Jakie to są zadania?

  • Wystawianie faktur za Twoje usługi;
  • Pozyskiwanie klientów – odpowiadanie na oferty, rozmowy, przygotowywanie ofert, umów;
  • Dbanie o swoje media społecznościowe i miejsce w sieci – wrzucanie postów, rolek, instastory – to zajmuje dużo czasu, ale warto, bo tak znajdują Cię klienci;
  • Nauka i rozwój – przerabianie kursów, szkoleń, udział w webinarach.

Tego wszystkiego niestety nie zafakturujesz, a bez tego nie dasz rady pracować. Na początku tak naprawdę niewiele zadań zafakturujesz, ale spokojnie – wraz z nabieraniem doświadczenia oraz coraz większą ilością zadań i klientów – te proporcje będą się zmieniać. Na Twoją korzyść oczywiście. 😊 O tym, ile zarabia wirtualna asystentka napisałam tutaj.

5. Buduj relacje

Z przedsiębiorcami, innymi asystentkami, osobami z branż, w których chcesz działać. Tutaj trudno jest pracować samemu, kiedy nie masz z kim podzielić się wątpliwościami, poprosić o pomoc czy ponarzekać na klientów. Zadbaj o to, by mieć kilka osób, z którymi możesz wymienić się doświadczeniem, poprosić o opinię, posłuchać ich punktu widzenia.
Druga sprawa – koleżanka asystentka może podsunąć Ci klienta, kiedy ona sama nie będzie miała już przestrzeni na współpracę, albo trafi jej się klient ze zleceniami, które nie leżą w jej obszarze zadań, natomiast w Twoim już tak. Współpraca, nie rywalizacja. Zaprzyjaźnij się ze swoją konkurencją – to o wiele lepsze rozwiązanie niż rywalizacja i wchodzenie sobie w drogę.

6. Daj poznać się innym

Bierz udział w spotkaniach networkingowych, webinarach, szkoleniach – poznawaj ludzi i nawiązuj nowe kontakty. Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Dziel się swoją wiedzą oraz prezentuj swoje umiejętności niejako „przy okazji” – niech ludzie Cię zapamiętają i wrócą do Ciebie, gdy pojawi się u nich potrzeba współpracy czy wsparcia.

7. Bądź uczciwa, rzetelna i terminowa

Właściwie nawet nie powinnam o tym wspominać, to jest niby oczywiste, choć nie zawsze. Prędzej czy później zdarzy Ci się popełnić błąd, zrobić coś źle, czy zapomnieć o czymś. Nie kłam wtedy i nie wymyślaj bajeczek. Przyznaj się otwarcie do popełnionego błędu
i szybko go napraw. Niech klient poczuje, że nie został zlekceważony. Kiedy zawsze będziesz dotrzymywać terminów, to nawet jeśli raz na jakiś czas zdarzy Ci się o czymś zapomnieć – klient to zrozumie, też jest człowiekiem.

8. Planuj i porządkuj swoją pracę

Wypracuj sobie własny styl planowania oraz organizacji i stosuj go. U mnie sprawdza się Asana – zawsze wpisuję tam wszystkie, nawet najdrobniejsze zadania i oznaczam je datami, żeby nic mi nie umknęło. Asana odpala mi się ze startem przeglądarki i mam ją otwartą cały czas, kiedy pracuję. To taki mój kalendarz, który otwieram codziennie rano, żeby zobaczyć jakie zadania czekają na mnie w danym dniu. Jeśli wolisz planować na papierze – planuj właśnie w taki sposób. Nie ma jednej uniwersalnej metody i nie daj sobie wmówić, że jest inaczej 🙂

9. Zaplanuj swój odpoczynek

Pamiętaj, że na chorobę i urlop musisz sobie zasłużyć. 😊 A tak serio, kiedy pracujesz na swoim – to zarabiasz tylko wtedy kiedy pracujesz. Uwzględnij to w swoich planach i kalkulacjach dochodów. Jeśli chcesz mieć 26 dni urlopu, to tu nikt Ci nie zapłaci za to,
że będziesz leżała pod palmami albo szusowała na nartach. Tym różni się działalność własna od pracy na etacie. Jeśli zaplanujesz urlop, pamiętaj, że aby wyjść na swoje będziesz musiała popracować więcej przed lub po zaplanowanym odpoczynku. Oczywiście możesz też pracować na wakacjach – to jest akurat duży plus pracy na własnych warunkach. 😊 Tylko wtedy od Ciebie zależy czy na plaży będziesz leżała z kolorowym drineczkiem czy z laptopem i telefonem. 😉 Pomyśl nad tym.

10. Nigdy nie przestawaj się rozwijać.

Podnoś swoje kwalifikacje i umiejętności.  Nawet kiedy nie masz pieniędzy na nowe szkolenia, ucz się od innych, czytaj darmowe ebooki, słuchaj podcastów. Pamiętaj, że jeśli stoisz w miejscu, to tak naprawdę się cofasz. Rozkminiaj nowe pomysły, szukaj lepszych rozwiązań i nie spoczywaj na laurach – bo wtedy inni bardzo szybko Cię prześcigną.

Podsumowując

Pamiętaj, że to dobra rozgrzewka jest podstawą do mocnego startu i satysfakcjonującego biegu. Porządnie przygotuj się do pracy Wirtualnej Asystentki, a wtedy nic Cię nie zaskoczy i nie pokrzyżuje Twoich planów. Kluczem do efektywnego działania jest planowanie, samodyscyplina i determinacja. Każde działanie, aby doszło do wymarzonego skutku – wymaga od nas niejednokrotnie sporego wysiłku i wielu wyrzeczeń. Nie zniechęcaj się, kiedy poczujesz pierwsze zakwasy po trudnej pracy z klientem. Odpocznij, wyciągnij wnioski, a następnie wróć ze zdwojoną siłą i świeżą motywacją.
Powodzenia! 😊

Zobacz inne wpisy:

wirtualna asystentka

10 wskazówek na start dla Wirtualnej Asystentki

Chcesz dobrze wystartować w biegu po pracę swoich marzeń? Nie rozpędzaj się za szybko na samym starcie! To nie jest sprint, a raczej bieg długodystansowy! Trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Poznaj wskazówki na start dla każdej początkującej asystentki!

Czytaj więcej »